PUPPETS PLAY
Orsolya Gal, păpuşar şi arhitect
clujean, participă pentru prima dată în 2020 la „Puppets Occupy Street”, unde
aduce, în premieră naţională, spectacolul său nonverbal de umbre şi marionete
intitulat „Scurt eseu despre incertitudine”. Construit pe baza lucrărilor lui
Thomas Mann, acesta a fost realizat anul trecut, în Italia, în cadrul
programului „Progetto Cantiere” derulat de Festivalul Incanti din Torino. „Ştiam
despre festivalul de la Craiova de mulţi ani, ştiam că este cel mai mare din ţară,
care invită artişti independenţi, şi mi-a plăcut foarte mult ideea asta. La
început am vrut să ajung ca spectator, dar uite că am ajuns în postura de
artist invitat!”, spune Orsolya Gal. Spectacolul se adresează copiilor de peste
14 ani şi adulţilor şi are trei reprezentaţii la Craiova – ultima, astă-seară,
de la ora 21.00, în Piaţa „Mihai Viteazu”.
Orsolya
Gal a ajuns în Italia cu o bursă Erasmus acordată de Universitatea de Artă şi
Design din Cluj-Napoca, unde a urmat un master în Arte Plastice. Asta după ce,
în 2011, absolvise Facultatea de Arhitectură! „Deja vorbeam limba italiană,
pentru că a fost o atracţie de când eram copil faţă de această cultură. Acolo am
avut ocazia să-l ajut pe profesorul Enrico Pulsoni să monteze o expoziţie a
unui păpuşar, Maria Signorelli. Aşa m-am îndrăgostit de lumea păpuşilor. A fost
dragoste la prima vedere!”, povesteşte Orsolya Gal.
Experienţa practică în scenografie şi marionete a venit după cursuri în Italia – la Macerata. În Grecia, a participat la cursul constructorului de păpuși Stathis Markopoulos, din Atena, despre animația și construcția marionetelor, care s-a încheiat cu participarea la Festivalul Kilkis pentru tinerii păpuși, dar şi cu un alt proiect: construirea și proiectarea a 7 automate cu marionete din lemn, numite Selfie Automaton, care au reprezentat România, în 2016, la Bienala de Arhitectură de la Veneția. În 2017, Orsolya Gal a participat, timp de o lună, la atelierul lui Bruno Leone, în Napoli, unde a început să realizeze spectacolul „Insomnia Pulcinella”, pe care l-a prezentat mai apoi, în 2018, la Festivalul Internațional de Păpuși din Nairobi, KIPFEST. A urmat, în decembrie acelaşi an, un atelier de două săptămâni în India, organizat de U.N.I.M.A.
Spectacolul „Scurt eseu despre incertitudine”, pe care Orsolya Gal l-a adus la Craiova, a fost creat în cadrul programului „Progetto Cantiere” derulat
de Festivalul Incanti din Torino (Italia), care sprijină artişti aflaţi la
început de carieră. Premiera a avut loc în octombrie 2019, la Incanti, unde a
câştigat Premiul Special pentru sunet și imagine! Anul trecut, a fost prezentat
la Torino – Incanti, iar fragmente din el au putut fi văzute la alte festivaluri din Italia:
Parma – Impertinente şi Pinerolo – Immagini dell’Interno. Orsolya Gal a
lucrat sub îndrumarea lui Alberto Jona, directorul artistic al Festivalului
Incanti, şi este autoarea atât a regiei artistice a spectacolului, cât şi a
scenografiei – costume, păpuși – şi a muzicii.
„Acest
spectacol s-a născut după un studiu destul de lung al operelor lui Thomas Mann
şi atitudinii lui faţă de individ şi mase, comportamentului individului când
face parte dintr-o societate. După cum se ştie, şi majoritatea poveştilor lui
Thomas Mann se întâmplă în Italia. Premiera a fost în octombrie, dar lucrul
efectiv, cu deplasări între România şi Italia, a început în ianuarie, anul
trecut. Este un spectacol pentru copii mai mari, de peste 14 ani, şi pentru
adulţi, dar au venit la el şi copii mai mici. E o provocare şi pentru mine să-l
aduc în faţa publicului!”, mai spune Orsolya Gal. Încă din 2015 lucrează ca şi constructor
de marionete și face scenografie pentru companii independente, iar în prezent are în
pregătire un nou spectacol. Sperăm să ne bucure cu el la următoarea ediţie
„Puppets Occupy Street”!
„Scurt eseu despre incertitudine” este inspirat de nuvela lui
Thomas Mann „Mario și vrăjitorul”. Ideea spectacolului a luat naștere din
dorința de a crea o piesă de păpuși pentru adulți, folosind câteva idei de bază
ale lui Thomas Mann, care nasc în noi întrebări, dacă nu chiar răspunsuri,
legate de „individual” și comunitate, cultură și istorie
personală, ca abordare critică. Tablouri și sunete înregistrate în 4 țări
încearcă să spună o poveste, care nu este una ușoară, concentrându-se pe
întrebările lui Thomas Mann: Avem liber arbitru? Acționăm după propria voință?
Este vinovată o persoană care îndrăznește să pună la îndoială convingerile
noastre?